Ide og motivation  
Design og farver  
Stilperioder  
Kultur og samfund  
Materialer til tøjfremstilling  
Redskaber til tøjfremstilling  
Teknikker til tøjfremstilling  
Indkøb og forbrug  
Fremstillingen  
Folkekunst  
Folkedans og tøj  

Efterbehandling af stoffer

 

Kalandering og glitning

 

Kalandering

Kalandering er en efterbehandling af uld-, hør- og bomuldsstof, som giver stoffet en blank overflade. Behandlingen består i en slags rulning, som gør varen særlig blank og glat. Maskinelt foregår det med en kalander. Den har en række valser over hinanden. Hver anden valse er en blank metalvalse, der kan opvarmes indvendigt. Den fugtede vare føres gennem et eller flere valsepar, der presses hårdt sammen. Hvis den opvarmede metalvalse løber hurtigere end den ru valse, som fører stoffet frem, bliver varen blank, glat og flad (friktionskalandring). Maskinerne har forskellige typer valser alt efter hvilken type stof, der arbejdes med.

 

De glittede stoffer var meget brugt af bønderne, da stoffet i sin glans lignede den eftertragtede silke. Stoffet var på den måde også mere slidstærkt.

 

Glitning

De glittede stoffer blev tidligere fabrikeret med håndkraft.

 

I vikingegrave i Norden, bl.a. i Sveriges ældste by Birka (fra slutningen af 700-tallet til ca. år 970) har arkæologerne fundet flere glittesten af glas, men kun få glittebrædder. Fundet er fra slutningen af 800-tallet. Glittebrættet er fremstillet af skulderbladet fra en hval og rigt udstyret med to dyrehoveder for oven. Det er 35,5 cm langt, 24,6 cm bredt og 1,8 til 2,3 cm tykt. Det og en grøn glassten, formet som en halv pære, lå i en kvindegrav i Birka. Stenen blev fundet i et træskrin og brættet lå i et af gravkamrets hjørner. De kan ses i udstillingen Vikinger på Statens historiske museum (SHM) i Stockholm.

 

Glitningen foregik således, at man lagde stoffet udstrakt på brættet og kom lidt lyst voks på inden man begyndte at gnide med stenen frem og tilbage med et bestemt tryk. I ældre optegnelser nævnes, at i den første kristne tid i Norden anvendtes voksede lagner til ligklædningen.

 

Når det gælder glittesten er det først og fremmest, de som er af glas, der registreres under udgravninger, men man finder man dem fra vikingetiden og fremefter. Glittesten af glas forekommer i vikingetiden hovedsageligt på de pladser, hvor man har specialiseret sig i håndværk.

 

Sandsynligvis har glittesten også været anvendt til at få en form for mønstre bragt frem på stoffet. Det var kanterne på stenens konkavformede underside, som gjorde den anvendelig ved udformningen.

 

I Sverige udmærkede specielt kvindernes folkedragter sig ved gennem flere generationer at anvende en gammel kunnen. I mange egne brugte kvinderne til ind i 1800-tallet, som det hed at ”glitte sine klude”. De redskaber, som ved dette arbejde uforandret var tilgængelige, var i almindelighed lige så oprindelige og enkle som selve arbejdet og bestod af ”rullebrættet” også kaldet for ”glittebrættet” og ”rulle-” eller ”glittestenen”. Glittebrættet er som regel en snedkereret træskive, specielt for dette arbejde. Det er som regel af ege- eller bøgetømmer aflangt, firkantet, glathøvlet. I den ene ende er det bueformet afrundet og prydet med profilerede kanter samt enkle og ind i mellem gennembrudte udskæringer. Ifølge samstemmende angivelser indgik dette i forlovelsesgaverne og regnedes derfor til de vittigste småting, som hørte til et velforsynet bo.

 

Glittestenen var i de fleste tilfælde af glas med cirkelrund omkreds og et gennemsnitsmål mellem 6,7 og 10,7 cm. Med disse nævnte redskaber udførtes glitningen således, at klædningsstykket, som skulle stryges, bredtes ud og straktes over brættet, undertiden med et kalveskind som underlag. Det blev smurt let med lyst voks og bearbejdedes derpå i længere tid med stenen. Efter afsluttende behandling fremstod det med et næsten emaljeglinsende ydre af et særligt behageligt farveskær. Vor tids franske strygning kan næppe afstedkomme noget mere nydeligt resultat.

 

Glittesten kan også være fremstillet af sten, skifer, træ flint og ben.

 




  Spinding
  Farvning
  Filtning
  Vævning
  Strikning
  Tamburering
  Hækling
  Knipling
  Fremstille snore og bånd
  Mønsteroverføring
  Broderi
  Sting til syning af tøj
  Efterbehandling af stoffer